Biuletyn - aktualności - Marzec 2024
Prowadzenie działalności badawczo– rozwojowej a ulgi i odliczenia w PIT
Jedną z ulg podatkowych, jaką podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą zastosować w rocznym rozliczeniu podatkowym jest tzw. ulga B+R, czyli ulga na działalność badawczo–rozwojową. Ulga polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania części kosztów uzyskania przychodów poniesionych na tę działalność. Kto i na jakich zasadach może z niej skorzystać?
Warunki do skorzystania z ulgi B+R
Podstawowymi warunkami, które podatnik musi spełnić, aby móc skorzystać z ulgi badawczo–rozwojowej jest:
- prowadzenie działalności gospodarczej opodatkowanej skalą podatkową lub podatkiem liniowym (19 proc.),
- prowadzenie działalności badawczo–rozwojowej.
Ponadto podatnik musi ponieść koszty kwalifikowane, które będą odliczane w ramach ulgi – oznacza to, że koszty zostaną ujęte od podatku dochodowego dwa razy – po raz pierwszy jako koszty uzyskania przychodu w trakcie roku w momencie ich poniesienia, natomiast drugi raz – w momencie dokonywania rocznego rozliczenia, podczas odliczenia od podstawy opodatkowania.
Jakie koszty podlegają odliczeniu w ramach ulgi?
Katalog kosztów kwalifikowanych zawiera ustawa o PIT – do najważniejszych z nich można zaliczyć:
- wynagrodzenia z tytułu umów o pracę, zlecenie czy o dzieło oraz wynikające z nich składki na ubezpieczenia społeczne, w części związanej z prowadzoną działalnością badawczo–rozwojową,
- wydatki na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez uprawnione podmioty, a także na nabycie od tych podmiotów wyników prowadzonych przez nie badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo–rozwojowej,
- wydatki na nabycie sprzętu specjalistycznego niebędącego środkiem trwałym oraz materiałów i surowców na potrzeby prowadzonej działalności badawczo–rozwojowej,
- wydatki poniesione na uzyskanie i utrzymanie patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego jak np. przygotowanie dokumentacji, potrzebne zgłoszenia czy opłaty związane z odnowieniem, utrzymaniem, tłumaczeniem,
- odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo– rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali, które nie są odrębną własnością (uwaga: podatnik posiadający status centrum badawczo– rozwojowego może zaliczać do kosztów kwalifikowanych odpisy amortyzacyjne od budynków, budowli i lokali, które stanowią odrębną własność i są wykorzystywane do działalności B+R).
W jaki sposób i od czego odliczyć ulgę?
Ulgę badawczo–rozwojową stosuje się poprzez odliczenie od dochodu kosztów kwalifikowanych, które wcześniej już były zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Odliczenia dokonuje się w roku podatkowym, w którym zostały poniesione określone wydatki.
W przypadku, gdy w danym roku podatkowym dochód podatnika nie jest wystarczający do odliczenia całości poniesionych wydatków, możliwe jest ich odliczenie w ramach ulgi B+R przez sześć kolejno po sobie następujących latach podatkowych bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Wysokość odliczenia
Wysokość odliczenia w ramach ulgi B+R co do zasady wynosi 100 proc. poniesionych kosztów kwalifikowanych.
Wyjątkiem są podatnicy posiadający status centrum badawczo–rozwojowego, będący mikro, małymi lub średnimi przedsiębiorcami – tacy podatnicy mają prawo do odliczenia 200 proc. kosztów kwalifikowanych . Centrum badawczo– rozwojowe, niebędące wyżej wymienionym przedsiębiorcą, ma prawo odliczyć 200 proc. kosztów kwalifikowanych innych niż koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.
Jakie dokumenty powinien posiadać podatnik i jak ujmować księgowo prawo do ulgi?
Aby móc skorzystać z ulgi, podatnik powinien posiadać dokumenty potwierdzające poniesienie określonych wydatków spełniających definicję kosztów kwalifikowanych. Najczęściej będą to faktury bądź rachunki stanowiące podstawę do ujęcia wydatku jako kosztu uzyskania przychodu w trakcie roku podatkowego.
W przypadku podatników prowadzących KPiR – takie wydatki podlegają wyszczególnieniu dodatkowo w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W kolumnie tej wpisuje się wszystkie koszty poniesione na działalność B+R, niezależnie od tego, ile z nich podatnik odliczy w rocznym zeznaniu od podstawy opodatkowania.
W księgach rachunkowych zasadne jest założenie odpowiednich kont, na których będą ewidencjonowane koszty działalności badawczo–rozwojowej. Koszty działalności B+R podatnik wykazuje w rocznym zeznaniu (PIT-36 lub PIT-36L, w zależności od wybranej formy opodatkowania), dołączając załącznik PIT/BR.
Podstawa prawna:
Obowiązkowe przeglądy kas rejestrujących
Podatnicy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących są zobowiązani poddawać kasy rejestrujące, w określonych terminach, obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących. Przegląd techniczny muszą przejść również kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji.
Obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata.
Wskazówka: Podatnik ma obowiązek wykonać obowiązkowy przegląd techniczny kasy rejestrującej nie rzadziej niż co 2 lata, co oznacza, że może on dokonywać go częściej, a termin kolejnego przeglądu upłynie dopiero po 2 latach od ostatniego przeglądu. Wcześniejsze, niż po upływie dwuletniego terminu, dokonanie przeglądu przerywa bieg dwuletniego terminu na dokonanie przeglądu technicznego.
Termin przeglądu kas o zastosowaniu specjalnym (usługi przewozu osób i ich bagażu)
W przypadku kas o zastosowaniu specjalnym, przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ich bagażu podręcznego taksówkami, obowiązkowego przeglądu technicznego dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych do kolejnej legalizacji, jednak nie rzadziej niż co 25 miesięcy.
Termin dokonania przeglądu przez serwisanta
Serwisant wykonuje, na podstawie dokonanego przez podatnika zgłoszenia, obowiązkowy przegląd techniczny kasy w terminie 3 dni od dnia dokonania zgłoszenia.
Termin pierwszego przeglądu kasy
Termin pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego jest liczony od dnia dokonania fiskalizacji.
Przykład: Podatnik w dniu 30 czerwca 2023 r. dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej. W dniu 1 lipca 2023 r. rozpoczął prowadzenie sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Pierwszy przegląd techniczny kasy powinien być dokonany najpóźniej 30 czerwca 2025 r.
Przeglądy kas oddanych w używanie na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu
Pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego kas oddanych w używanie na podstawie najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze podatnik jest obowiązany dokonać po objęciu kasy w używanie, przed dniem dokonania fiskalizacji.
Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązek przeglądu kasy
Obowiązkowego przeglądu technicznego, podatnik nie dokonuje w okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem, że w tym okresie nie prowadzi ewidencji.
Uwaga: Zawieszenie działalności musi nastąpić w oparciu o przepisy ustawy – Prawo przedsiębiorców. Obowiązkowego przeglądu technicznego podatnik musi dokonać po wznowieniu działalności gospodarczej, przed ponownym rozpoczęciem prowadzenia ewidencji.
Czynności dokonywane podczas przeglądu kasy rejestrującej
Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie:
- stanu i liczby plomb kasy oraz zgodności ich z zapisem w książce kasy i dokumentacją związaną z wykonywanym serwisem,
- stanu obudowy kasy,
- czytelności dokumentów drukowanych przez kasę,
- programu pracy kasy i programu do odczytu pamięci, a w przypadku kas z elektronicznym zapisem kopii programu archiwizującego, ich wersji co do zgodności z zapisami w
- książce kasy i dokumentacją serwisu,
- poprawności działania kasy, w szczególności w zakresie wystawiania dokumentów fiskalnych,
- poprawności działania wyświetlacza dla nabywcy,
- stanu technicznego akumulatorów lub baterii wewnętrznego zasilania kasy,
- poprawności ustawień zegara kasy.
Obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje również:
- wpis do książki kasy jego wyniku,
- w przypadku kas on-line – zapisanie przeglądu technicznego w pamięci fiskalnej,
- dołączenie do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności wydruku raportu z kasy potwierdzającego dokonanie przeglądu.
Konsekwencje nieterminowego przeglądu kasy
Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w określonych terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis.
Zwrotu należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:
- do 25. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu,
- do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu – w przypadku podatników VAT zwolnionych.
Jeżeli podatnik nie podda kasy rejestrującej w określonych terminach obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nałoży na podatnika, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości 300 zł. Karę uiszcza się, bez wezwania, na rachunek bankowy urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o jej wymierzeniu.
Podstawa prawna:
- art. 111 ust. 3a pkt 4, 11, ust. 6, 6ka, 6l, art. 145a ust. 10, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)
- § 51 pkt 4, § 54, § 55 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1625)
- § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r., poz. 820)
FORUM IGB SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Rynek 38
37-464 Stalowa Wola
+600508147